mandag 4. oktober 2010

Endelig en hard kilerute i Norge. Jarle Kalland går Petit Voyage, grad 9-/9

Jarle Kalland gikk i helgen Petit Voyage på Kvam utenfor Sogndal. Ruta går på egne sikringer og er gradert 9-/9 (grad 8a+).

Det er så sant jeg ikke husker helt feil den vanskeligste graden satt av en nordmann på en kilerute. Det er egentlig veldig merkelig med tanke på alle de andre prestasjonene gjort av norske klatrere, og hvor mange av oss som har klatret graden under - vel og merke i Bohuslen.

Jeg skal ikke lage noen komplett historiepakke om det er noen andre ruter som kan holde den graden i Norge. Det er pussig nok et par storveggsruter gått av utenlandske klatrere: Arcandria på Blåmannens nordvegg er enten 8b eller 8a+, og som er enten repetert eller bekreftet. På Kjerag går det en taulengde gradert 9-/9, husker verken helt navn eller førstebestiger her jeg sitter på en dårlig nettkobling på Mallorca.

Det er som sagt endel andre ruter på graden under i Bohuslen.
Men la oss starte i Norge.
Robert Caspersen har gått Minnerisset i Lofoten for ti år siden (mener jeg å huske), og graderte den 9-. Håkon Hansen gikk Butter Arms i fri på Kalle i Lofoten, og satte den i 9-. På Rolvsøy i Østfold har Kluas Øiseth gått den svært harde Daddas dødsangst, og gradert den 9-.
Har jeg oversett noen da? Sikkert, men da er det bare å utvide lista. Uansett er det ikke mange. På noen få kvadratkilometer i Bohuslen er det en langt større tetthet, selv om det er de fine svenske folka som har gått de hardeste. Der er det vel minst fire ruter gradert 8a+ og 8b som er naturlig sikret.
Petter Restorps Kärlek, grad 8b, på Buråsen.
Erik Heymans Japanske østersrute (umulig å ta det latinske navnet, grad 8b, på Vrängerö.
Så er det et par 8a+ i Bohus, og en i Gøteborg; Kölhalad.
Jeg ser vel ikke helt bort fra at Øystein Johnsens Highway Man på Häller kan holde graden, men han satte den nå i 9- så da får den stå der.

Så det er all grunn til å gratulere Jarle Kalland med å få opp nivået på rutene gått av nordmenn i Norge. Jeg vet ikke hvorfor det ikke er flere i Norge. Jeg tror vi har boltet mange potensielle linjer ihjel, uten at jeg verken kommer på noen eksempler i farten eller kan bevise en så sleivete påstand. Jeg tror driven til å gå kileruter er større når vi er i Bohuslen. Og kanskje har det vært en dårlig kombinasjon av klatrenivå og steinkvalitet. Jeg vet ikke. Uansett er det morsomt at det gås fine og harde ruter på egne sikringer også på denne siden av grensen.

Ellers bekrefter vel bestigningen at Kvam rett ved Sogndal seiler opp som et av de nye store feltene i Norge, med mange nye harde ruter og både en av norges hardeste sportsruter med Fraulein gradert 8c og nå også kileruter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar